80s,  Film & Televisie

De antropologische waarde van Big Trouble In Little China

Big Trouble In Little China is een klassieker. Niet alleen omdat de film uit 1986 de vertrouwde vibe van regisseur John Carpenter heeft, of omdat ze wordt gedragen door een cast met vaste waarde Kurt Russell en (een jonge) Kim Catrall. Big Trouble In Little China is een klassieker omdat het een perfect beeld van mens in maatschappij en een correcte antropologische weergave van de Aziatische en Amerikaanse cultuur toont.

Aziaten houden van dubieuze tradities

@20th Century Fox

Er is geen ontsnappen aan, als Chinezen zich in de misdaad storten gaat dat gepaard met een complete make-over. Dan kleden en gedragen ze zich als in den goeden ouden tijd. Hoge hoeden, lange gewaden. Versierd met kleurrijke mythische wezens, draken en slangen. Dan brabbelen ze in lang-vergeten, of nooit bestaande, talen.

Maar ook hun criminele ratio gaat de mist in. Neem nu Lo Pan, de heerser van de onderwereld in Little China. Die gelooft niet in de verovering van de wereld of het vergaren van rijkdom. Zijn grootste bekommernis is om vrouwen met groene ogen te vinden.

Aziaten beheersen gevechtssporten


@20th Century Fox

Je zou hopen dat na decennia in de westerse wereld te leven, ze stilaan vertrouwd zouden zijn met handwapens. Maar neen, ze blijven volharden in het beheersen van ingewikkelde, doch stijlvolle gevechtstechnieken met een al even complexe terminologie.

Als ontspannende sport heeft het ongetwijfeld merites, maar in de onderwereld heb je best wat vuurkracht bij de hand.

Vrouwen zijn hulpeloze wezens


@20th Century Fox

Is dat wel zo? Zijn deze dames echt weerloos, en wachten ze, net als de prinses in een sprookje, op hun prins op het witte paard? Zijn ze louter het onschuldig slachtoffer van het irrationeel gedrag van mannen? De twijfel is terecht.

Duidelijk is dat ze geen poging ondernemen om uit hun precaire situatie te ontsnappen. Durven we stellen dat ze genieten van de aandacht en mooie kledij die ze krijgen? Dat stoere krijgers voor hen vechten.

Geheime organisaties zijn stijlvol


@20th Century Fox

Vergeet duistere spelonken versierd met de mooiere skeletten en doodshoofden. Geen verse lijken of gefolterde gevangenen in verre staat van ontbinding. Geen bloed aan de muren. Deze organisatie is hip. Centraal in hun tempel vind je een felverlichte binnenplaats vol fluorescerende neon. Compleet met mechanische roltrap.

Als de inkomsten uit afpersing, drughandel en slavernij ooit tegenvallen kan de organisatie deze ruimte perfect als discotheek gebruiken.

Amerikanen dwingen overal hun cultuur op


@20th Century Fox

Ondergrondse tempels tot een schroothoop herleiden, oude tradities verstoren en een uitheemse bevolkingsgroep schofferen. It’s the American Way.

We mogen al blij zijn dat Jack Burton na de strijd geen ereronde loopt, de Starsandstripes over de schouders gedrapeerd en het Amerikaanse volkslied aanheft.

Truckers zijn stoer


@20th Century Fox

Lang haar, niet geschoren, bezweet shirt en een voorliefde voor stoerdoenerij. Jack Burton is het prototype van de Amerikaanse trucker. Als volbakken macho etaleert hij zijn vingervlugheid. It’s all in the reflexes.

Ondanks hij er zeer weinig aan bijdraagt, wordt hij verantwoordelijk geacht voor het oprollen van een misdaadorganisatie. Hij slaagt er zelfs in de knappe journaliste voor zich te winnen. Deze echte man heeft echter geen oor naar haar avances, en kiest trouw voor zijn 18-wieler.

Opgegroeid met Britse ochtendtelevisie, Juniorpress en de Oostendse cinema was ik geek voor geek cool werd.

4 reacties

Gooi het in de groep

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.