Bernard Vandamme Bodyslam (1)
Voor U Getest

Bodyslam, De Gladiator van de 21e Eeuw – Bernard Vandamme (Review)

We spreken februari 2013 als ik Bernard Vandamme voor geeksite Brainfreeze mag interviewen. Hij heeft een komende show in het Tempelhof te Brugge dat hij wil promoten en als grote fan van de sport spring ik op de kans om een beroemde worstelaar te interviewen. Tijdens ons gesprek ervaar ik Bernard als een welbespraakte en uitermate begeesterde verteller. Als hij over zijn sport, zijn worstelen, praat dan voel je zijn passie voor wat uiteindelijk meer dan een gewone dagjob voor hem is. Als ik hem uiteindelijk live aan het werk zie erken ik hem als een vakman, een atleet en een meester van zijn metier.

Daarom was het uitkijken naar Bodyslam, De Gladiator van de 21e Eeuw. In zijn eerste autobiografie zou je het hele verhaal krijgen. Het opgroeien met het Britse World of Sports op televisie, de details van zijn rigide training onder de alom geprezen Adrian Street en de indrukwekkende klim naar de top van het Europese worstelen. De achtergrond van het succes van zijn gesmaakte optredens in Fort Boyard en WCW Worldwide op Kanaal 2. Misschien krijg je als lezer een blik op de minder glamoureuze kant van de harde levensstijl.

Bernard Vandamme Bodyslam (5)

Bodyslam, De Gladiator van de 21e Eeuw

Een gemiste kans, dat is de overheersende indruk na het lezen van Bodyslam. In nog geen 160 pagina’s springt Bernard in een vliegensvlug tempo over de hoogtepunten van zijn carrière. Er is geen uitgebreid relaas van zijn beginjaren, al houdt hij een paar keer halt om enkele best sappige anekdotes te vertellen. Om daarna terug snel periodes af te haspelen. De laatste jaren krijgen dan in tegenstelling iets meer aandacht. De stijl waarin hij de vete met Cybernic Machine beschrijft botst met het realisme en nuchterheid van wat er net aan vooraf gaat. Daar word je als lezer even uit het het ritme gehaald.

Maar er zijn hoogtepunten. De inleiding van zijn moeder is bijzonder en perfect gekozen om het boek mee te starten. In het verhaal over zijn bezoek aan de Q&A van Adrian Street in London voel je het respect dat hij voor zijn leermeester heeft. Enkele pagina’s verder praat hij over de impact die de aanslag op de Bataclan in Parijs in 2015 op de worstelaars van vreemde origine heeft en hoe moeilijk het voor hen is om die avond naar Parijs terug te keren.

In die paar kleine hoofdstukken waar de mens achter de worstelaar het overneemt overstijgt het boek andere biografieën binnen het genre. Dan besef je dat er zoveel meer in Bodyslam had kunnen zitten.

Waar kan ik mijn tickets kopen?

Bodyslam, De Gladiator van de 21e Eeuw