Herinnert u zich het point and click adventure nog?

Dit type spel kwam opzetten in de jaren tachtig toen de gemiddelde pc eindelijk genoeg processorkracht kreeg om iets anders op het scherm te toveren dan een spreadsheet of het zoveelste rapport.

Adventures namen je mee naar verre planeten, lieten je samen met je vrienden verdwalen in een groot landhuis of lieten je zoeken naar de ware liefde op alle verkeerde plekken. En met elke technische doorbraak op computergebied werden deze adventures ook een stukje beter. Er kwam geluid en de graphics evolueerden van handgetekende pixelige tekeningen naar sfeervolle digitaal geschilderde decors.

Veel van de ontwikkelaars van de klassieke adventures kruipen qua leeftijd aardig richting de 60. Het werd tijd dat iemand hun verhaal optekende en daar komt het boek The Art of Point-and-Click Adventure Games (Bitmap Books) om de hoek kijken.

The Secret Of Monkey Islanbd Commodore Amiga
@LucasArts

Ambacht

De schrijvers van dit boek hebben kosten noch moeite gespaard om zoveel mogelijk mensen te spreken te krijgen. Er is een dwarsdoorsnede gemaakt van producenten, programmeurs en ontwerpers van de spellen. Hoewel het merendeel van de geïnterviewde personen, om begrijpelijke redenen, een band hebben met Sierra-on-line of Lucasarts, is er ook aandacht voor kleinere ontwerpers en worden zelfs de Europeanen zoals Eric Chahi en de jongens van Revolution niet vergeten.

Is het daarmee perfect? Nee. Helaas ontbreken bijvoorbeeld Roberta en Ken Williams, de oprichters van Sierra-on-Line. En ook vind je nauwelijks wat terug van Ragnar Tornqvist. De sympathieke Noor die de drijvende kracht is achter The Longest Journey.

Ook miste ik een gedegen stuk wat inging op de vele FMV (Full Motion Video -red.) titels die in het midden van de jaren negentig verschenen. Dat rare interbellum waarin softwarehuizen dachten dat ze filmstudio’s waren. Toch leverde dat goede spellen op zoals het gruwelijk succesvolle en inmiddels vergeten Phantasmagoria (1995).

Good Times

Wat het boek goed doet is het weergeven van een tijdsbeeld. Wat terugkomt bij veel ontwerpers en programmeurs is de moeite die ze moesten doen om te werken met de beperkingen van de techniek van deze tijd. Ze moesten echt slepen met elke kilobyte voor een beetje snelheidswinst. Programmeren was een vak.

En zoek vooral de quote van de ontwerper op die bij de introductie van de VGA videokaart roept: Wat moet ik met 256 kleuren op een scherm?

Een tweede iets wat opviel was de liefde waarmee de mensen van Lucasarts spreken over hun periode op ‘de ranch’. Hoewel ze praktisch allemaal goed terecht zijn gekomen kun je jezelf als lezer niet aan de indruk onttrekken dat hun periode bij dit bedrijf een hoogtepunt is geweest in hun carrière. En dat voor velen van hen het nadien minder leuk werd.

Myst PC Game

Myst @Cyan Worlds

Nostalgie

Met elke pagina dienen zich nieuwe herinneringen aan. Niet alleen bij de betrokken mensen maar ook bij de lezer.

Ook jullie favoriete gastschrijver werd uiteindelijk het slachtoffer van een enorme tsunami aan weemoed. Ik heb behoorlijk wat titels uit dit boek gespeeld en sommige ook zelfs uitgespeeld. (Eens te meer besef ik dat het wel leuk zou zijn om Full Throttle en Grim Fandango nog aan de zegekar te binden.)

Ik mis de dagen dat Sierra-on-line en Lucasarts regelmatig met nieuwe titels kwamen. Sierra werd in 1996 verkocht aan een groot conglomeraat en werd uiteindelijk in 2004 ontmanteld. En hun concurrent? George Lucas verkocht zijn hele hebben en houden aan Walt Disney Studios in 2012. Disney sloot in 2013 Lucasarts en bracht hun titels bij andere studios onder.

Het adventure genre leeft nog steeds. Grote ontwikkelaars hebben het genre achter zich gelaten, maar kleine studio’s houden het kaarsje brandend. Dit boek heeft ook aandacht voor hen. Thimbleweed Park wist bijvoorbeeld in 2017 te verrassen. Alleen ontbreekt het nog aan titels met dezelfde culturele impact als veel van hun beruchte voorgangers.

Wil je kennis maken met dit type spel of even heerlijke zwelgen in een warm bad van nostalgie dan is The Art of Point-and-Click Adventure Games het boek wat je moet hebben.

Monkey Island Three Headed Monkey point and click
@LucasArts

The Art of Point-And-Click Adventure Games is verkrijgbaar via de officiële site van Bitman Books.

2 gedachten over “Review: The Art Of Point-and-Click Adventure Games (Gastartikel)

  1. Het is niet iets waar ik een boek over zou kopen, maar heb destijds aardig wat die point en click avonturen gespeeld. Kan me nog die van Indiana Jones, Full Throttle en Day of the Tentacle herinneren. Monkey Island heb ik ook 1 van de delen van gespeeld. Ben benieuwd of ik ze nog steeds leuk zou vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.